Drie dagen Ayutthaya

26 december 2013

Achttien tot en met 20 december in Ayutthaya.
Beiden hebben we als een blok geslapen in ons tijdelijke onderkomen Baan Suan Guestthouse in de oude hoofdstad van Thailand Ayutthaya. Dit Guesthouse ligt heel gunstig t.o.v. de oude tempels uit de 13e-15e eeuw. Slechts op 200 meter lopen is de eerste grote tempel gesitueerd. Dit is de Wat Ratchaburana, gesitueerd aan de overkant van de vijver rondom de Wat Phra Ram. In 1424 is de Wat Ratchaburana gebouwd door de zevende koning van Ayutthaya Borom Rachathirat II (1424-1448). We raakten diep onder de indruk van de oppervlakte met de vele bouwwerken die deze machtige Wat besloeg. In de loop der eeuwen zal hier beslist veel gebeurd zijn
Negentien december.
Vandaag hebben we bij de manager van het Guesthouse een middagtrip geboekt. We zullen om 4 uur in de middag met een tuktuk naar de Chao Phraya River gereden worden en gaan daarna in een boot voor ca 10 personen de rivier een eind bevaren en diverse tempels bezoeken. We zijn benieuwd. In de ochtend kennis gemaakt met Frank en zijn vader. De vader is ooit uit China gekomen en als immigrant in Canada opgeomen. Twee heel hartelijke mensen. Frank is een echte prater en verkenner. Hij wist van alles te vertellen en hij was behoorlijk prijsbewust. Hij nodigde ons uit om naar Canada te komen. We konden dan gebruik maken van zijn huis en  car. We hebben e-mail uitgewisseld. We zijn met zijn vieren in de tuk-tuk naar het station gereden, waar zij de trein naar Chiangmai zouden nemen en wij de tickets voor de volgende dag gingen bespreken. De prijs was 732 Baht voor 2 personen met alle bagage. Helaas was er geen plaats meer in de slaapwagon, tot 1 januari was deze ruimte volgeboekt. Wij moesten genoegen nemen met 2 slaapstoelen. Precies om  4 uur werden we opgehaald en naar de grote rivier gebracht. Met ons gingen 3 meiden mee, twee uit Berlijn en 1 uit Finland. Ze maakten een grote Azie-trip op eigen houtje. Bij de rivier moesten we voorzichtig overstappen op een soort lange kano met een enorme motor op  de achtersteven. Lage bankjes waren de zitplaatsen. Mauke vond het best eng,  dat gewiebel bij het instappen. Maar we kregen een enorme ondersteuning van de captain en twee medepassagiers, een jongen uit Brussel en de ander uit Keulen. De trip was heel leuk, we hebben er van genoten.
20 december 2013.
Vandaag vertrekken we per trein naar het noorden. Chiangmai wordt onze reisbestemming.Duizend kilometer over de rails.